Hvordan styrke eller lindre fordøyelsen (oppdatert 22.11.2014):

1.) Hvordan virker fordøyelsen?

2.) Hvordan styrke fordøyelsen?

3.) Ulike problemer knyttet til fordøyelsen

3.) Matvareintoleranser

4.) Fordeler med å ha en god fordøyelse?

5.) Produkter som kan fremme fordøyelsen?

6.) Hva min forutsetning for å kunne skrive om fordøyelsen?

HVORDAN VIRKER FORDØYELSEN:

Fordøyelsen virker slik at når vi tygger maten starter en prosess der spyttet vårt begynner å forberede matens oppløsning slik at den kan via naturlige bevegelser i tarmene kan bevege seg fra svelg til endetarmen. Underveis vil kroppen spalte næringstoffene og gjøre så godt den kan for å suge til seg næring, vitaminer og mineraler fra maten og til slutt ender restene opp som avføring. Se denne norske instruksjonsvideoen for fler detaljer.

Foto under: En god fordøyelse vil gi økt velvære:
HVORDAN STYRKE FORDØYELSEN:

Akutt mot forstoppelse:

Dersom du har forstoppelse eller hard avføring så det er vanskelig for å få gått på do så kan du ta en porsjon med lakserolje eller ricinusolje (fåes på de fleste apoteker, men det bør helst være av økologisk kvalitet og kaldpresset. Dersom man tar 1–2 spiseskjeer ricinusolje før man spiser, inntrer virkningen i løpet av 2–3 timer.

Alternativt kan du ta en større dose med c-vitamin ,for så lenge du ikke har noe virus i kroppen, vil en slik "overdosering" kunne medføre at avføringen blir løs. Drikker du en også en god del vann utenom måltidene (1.5-2.5 liter) og får deg litt trim så er du på god vei. Så må du så klart vurdere om det er noe du nettopp har spist eller pleier å spise som kan innvirke negativt på fordøyelsen. Mat som frukt og grønnsaker kan inneholde endel fiber og du kan gjerne mose disse i en blender mens du er i gang så blir det lettere å fordøye. Til slutt dersom du har mangel på magnesium (som de fleste i dag har), kan en større dose av dette remediet (ha 4-5 teskjeer i kokende vann og drikk som en te), få fart på sakene.
Dersom du har tilnærmet størknet avføring i tarmen må du kanskje ty til en vinkling "nedenfra og opp" for å løse opp via klyster.
Se fler glimrende tips fra Professor Arnold Berstad her.

Hvordan styrke fordøyelsen i hverdagen:

Rammen rundt måltidet:
Fordøyelsen starter ikke i munnen, men i hodet! Forholdet du har til maten du skal spise påvirker bl.a. hvordan du forbereder deg med å danne spytt i munnen og at hele kroppen forbereder seg for å få noe å fordøye. Så lukt, utseende og matlyst har betydning. M.a.o. rammen rundt måltidet er viktig. Det å slå opp eller å ta en tung diskusjon / krangel rundt måltidet skaper stress og flytter blodet vekk fra fordøyelsesområdet til bl.a. armer og ben som en slags "forbered deg på flukt eller kamp" mekanisme.

Ikke drikk mye under måltidet:
Helst bør man venne seg til å drikke utenom måltidene og da primært mye vann for å holde fordøyelsen i gang. 1.5-2.5 liter om dagen utenom måltidene. For om du drikker under måltidet så tynner du ut bl.a. spyttet og fordøyelsen blir mindre effektiv.

Tygg maten godt og spis i rolig tempo:
Det å gå å spise mens man stresser fra a-å er det verste eksempelet på å skape et dårlig utgangspunkt for fordøyelse. Et måltid bør inntaes mens man smaker maten og er tilstede i måltidet. Når du tygger godt å lenge så gjør du et godt forarbeide slik at fordøyelsen videre kan gå glatt.

Hva du spiser:
Hva du spiser er vesentlig i forhold til fordøyelsen og helsen generelt.
En hverdag bør inneholde grønnsaker, riktig type fett og proteiner. En god fettkilde kan være f.eks. kokosfett som kan brukes mye som smør.
Når du skal kjøpe grønnsaker, lønner det seg å velge noen med mye tyggemotstand, som gulrøtter, kålrot og squash.

Frukt kan man spise av og til og da er disse de som har mest fiber:

- Avakado (ypperlig til smoothie)
- Pærer
- Granateple
- Guava
- Tørket frukt som rosiner og tørket aprikos.
- Bær som bringebær, blåbær, bjørnebær, rips og solbær

Det er mange som sverger til havregrøten til tross for mye karbohydrater kan den i perioder bidra til å få løsere mage. Og kjøtt kan også være noe som får fart på tarmene til tross for at jeg da "banner i den veganske kirken". Et vegansk kosthold kan desverre i startfasen, da man prøver det ut, være særlig problematisk for fordøyelsen. Det er viktig å inkludere fett i et vegansk kosthold, f.eks. ha rikelig med olivenolje i salaten.

Se også råd om produkter som kan bedre fordøyelsen.

Mosjoner jevnlig:
Menneskekroppen er ikke skapt for å sitte stille. Det strider mot naturen og er grobunn for en rekke helseproblemer deriblant fordøyelsesprobleme. Det å bruke trappen fremfor heisen f.eks. og å sykle til jobben (forutsatt at du ikke må sykle gjennom forurenset luft) og å gå jevnlig tur minst en gang om dagen vil bidra til at kroppens fordøyelse og sirkulasjon holdes i gang.

Riktig sitteposisjon ved avføring:


klikk her for info om Squatty Potty via Amazon

Er det moderne toalettet egentlig egnet for naturlig avføring i forh. til menneskelig anatomi? Er vi skapt for å sitte på do egentlig? Visste du at et moderne toalett medfører at lukkemuskelen som skal være avslappet kommer i klem? Mennesket har siden tidenes morgen sittet på huk ute i naturen og gjort sitt fornødne. De som har prøve dette i moderne tid har vel kanskje lagt merke til at "ting" glir lettere ut da og følelsen av å få tømt seg skikkelig? Det er ikke så sunt når gammel avføring hoper seg opp i tarmen og man aldri får tømt seg helt. Du kan gjøre et enkelt tricks, sette en bøtte opp ned foran deg når du går på do og ha føttene oppå denne slik at vinkelen blir annerledes og mer naturlig. Eller du kan vurdere dette produktet (Squatty Potty) som er en mer elegant og funksjonell versjon enn en bøtte. Tips se denne filmen (ca. 60 sek.) her blir prinsippet meget godt forklart om hvorfor et moderne toalett ikke er egnet. Se lenger ned ↓ for mer info

ULIKE PROBLEMER KNYTTET TIL FORDØYELSEN:

- Forstoppelse er et svært vanlig problem og kan være smertefult. Avfallstoffer hoper seg opp i kroppen, man kan bl.a. få hodepine og lite energi

- Diaré er ofte en slitsom avfære der kroppen tappes for bl.a. vann. Om det varer over mange timer kan man bli alvorlig dehydrert og situasjonen kan bli alvorlig. Det å bruke et blokkerende middel som f.eks. Immodium kan være greit i absolutt nødstilfeller, men det er kroppen som vil skille seg av med noe så det å blokkere den utskillelsen er ikke noen god ide egentlig.

- Overvekt: Om man ikke greier å nyttigjøre seg maten man spiser da kostholdet ikke er tilpasset ens egen kropp vil man kunne få spiseforstyrrelser som kan medføre at man konstant er sulten og søker etter karbohydatrike matkilder som gir kortvarig nytelse, men hurtig fall i blodsukker og lite nøringstoffer

- Matvareintoleranser: Her er det mange som ikke er klar over at de har intoleranser, men mer om dette under her

- Ryggproblemer / ryggsmerter: Det at tarmen ikke blir tømt skikkelig når man går på do kan medføre at tarmen trykker på nerver som leder til ryggområder. Dette kan skape ubalanser i ryggen.

- Psykiske problemer som angst og depresjon og andre ubalanser som ADHD osv. kan relateres til at kroppen hos enkelte ikke greier å spalte opp eller håndtere ulike næringstoffer fra bl.a. melk, korn og sukker, deriblant fra melk: kasein og laktose, fra korn gluten og fra bønner og enkelte kornslag anti-beitestoffer. Inntak av raffinert sukker (hvitt sukker som finnes i mange matvarer) er det rett og slett endel mennesker som ikke tolererer. Det kan skape bl.a. store svinginger i blodsukkeret og i stemningsleiet (humøret) og blir da rett og slett dårlig å fordøye rent psykisk.

MATVAREINTOLERANSER:

Bakgrunn:

Det er mange alt fra babystadiet og ut i voksen alder der man ikke er klar over at man kan ha en matvareintoleranse. Man kan saktens spørre seg om deler av den moderne matvareproduksjons halfabrikatmat med sine syntetiske ingredienser der man trenger smaksforsterker for å i det hele tatt oppleve en smak er egnet for en levende kropp. For at produktene skal ha levetid i butikkhyllen og holde seg konserveres det med ulike metoder som oppvarming og tilsetning av ulike kjemikalier.

Hva skaper problemene?
Men det er ofte proteinene i bl.a. melk og korn som skaper problemer i og med at kroppen ikke greier å fordøye disse. Hva kan skje da? Man kan få forstoppelse, magesmerter, mangelfull fordøyelse og en rekke andre problemer.
Man kan også bli forgiftet ved at stoffer kroppen ikke greier å spalte når hjernen via blodstrømmen og kan bl.a. skape psykiske lidelser.
Det kan også være at mødre med kolikkbarn faktisk spiser eller drikker næringstoffer som baby via morsmelken, ikke tåler.

Hvordan sjekke om man har matvareintoleranser?
Man kan ta en peptidprøve ved å sende inn urinprøve. Dette vil kunne avdekke om man har problemer med bl.a. korn og melkeprodukter.

Cøliaki (at man ikke tåler gluten fra en rekke kornslag):
Det er desverre ofte at Cøliaki (at man ikke tåler gluten fra bl.a. hvete, rug og bygg osv.) ikke blir avdekket ved biopsi (at man tar ut en vevsprøve). Da kan det være bedre å avstå fra kornprodukter en periode på 6-8 uker for å se om det slår ut i form av bedre helse.



foto over: det er ikke nok bare å spise riktig, man må også få seg naturlig mosjon og ikke minst sitte riktig både når man sitter og arbeider og når man går på do

FORDELER MED Å HA EN GOD FORDØYELSE:

De viktigste fordelene med en god fordøyelse er:

- Å få utnyttet (tatt opp) de næringstoffene som maten inneholder
- En optimalisering av kroppsvekten
- Økt overskudd og vitalitet samt velvære
- Unngå Verk i ledd (f.eks. rygg) som kan komme av at nerver er i trykk som følge av at tarmen aldri blir skikkelig tømt
- Unngå kroniske hemorider
- Psykisk velvære

PRODUKTER SOM KAN STYRKE FORDØYELSEN OG LETTE AVFØRING:

- Magesyretilskudd som taes før et måltid, inneholder bl.a. enzymer og vil for mange gjøre det lettere å fordøye bl.a. proteiner. Det er en myte av f.eks. sure oppstøt skylles for mye magesyre, det er ofte motsatt at de som har sure oppstøt har for lite magesyre. Her har du en annerledes vinkling på magesyreproblematikken av ernæringsterapeut Jens Veiersted og ikke minst fra kontroversielle Dr. Mercola som vil understøtte at man faktisk kan ha tenkt feil om dette med at folk har for mye magesyre. Det er også hevdet at proteinrike måltider kan bidra til at lukkemuskelen i spiserøret styrkes i sin funksjon. Dette kan i såfall også bidra til at man unngår bl.a. sure oppstøt.

Her har du link til et godt tilskudd som jeg selv har testet og kjøpt rimelig fra USA uten problemer, et tilskudd som kan innteas f.eks. i måltider med protein og som kan bidra til å styrke fordøyelsen.

- Blåbær som du plukker best selv eller kjøper frosne i butikken kan hjelpe ved bl.a. løs mage.

- Naturlig sitteposisjon på toalettet ("Squatty Potty"): Noe av det vikigste for å få en god avføring er faktisk hvordan du sitter. Moderne toalett er rett og slett ikke egnet for å få tømt seg skikkelig (se mer info over her ↑). Produktet "Squatty Potty" kan bidra til at hele familien får en bedre flyt og bedre helse. Den som er 9 tommer høy og i plast er den rimeligste og antagelig best tilpasset et "gjennomstnitts toalett" i Norge.
Produktet kan kjøpes via Amazon. (fler tips om handling via Amazon lengere ned ).



Her har du en annen video som viser hvordan man skal bruke Squatty Potty.

Se fler tips om Squatty Potty, lengre opp ↑

- Psyllium Husk (knuste frø i pulverform / økologisk): Når man blander 1 til 2 t/skjeer i et glass vann (ha i vannet først) og rører rundt (0,3 liter til en t/s og 0,5 liter vann til to t/s) og drikker dette morgen og evt. kveld vil dette kunne bidra til jevn avføring og ikke minst mykere avføring

- Ricinusolje eller Lakserolje er en olje man bør ha i beredskap (klikk her for hvordan bruke). Best som kaldpresset og økologisk. Fåes via USA rimelig eller på apoteket.

- Magnesiumtilskudd i perioder / daglig spesielt av f.eks denne typen, kan bidra til at kroppen slapper mer av og at avføringen lettere kan frigjøres og en utrensningskur med magnesiumoksid. (Magnesium kan også hjelpe mot hodepine, muskelkramper og hjelpe deg til å huske drømmene, sove dypere, svært viktig tilskudd generelt). Her kan du kjøpe magnesiumoksid.

- C-Vitamin type "Sodium Ascorbate": Kan bidra til å løse opp avføringen og styrke helsen generelt. Dette er den rimeligste og vanligvis beste typen c-vitamin for voksne. Den er syrenøytral og smaker kun litt salt oppløst i vann (pulverform anbefales). Vi har ikke sett ennå at denne selges i Norge, men den kan kjøpes fra bl.a usa via denne linken. Askorbinsyre (også c-vitamin) kan være effektiv, men man må opp noen gram om dagen for å få en effekt ang. å få løsere avføring (om forstoppelse er problemet).

- Bitterstoffer / urter for å styrke fordøyelsen av bl.a. fett er et viktig tilskudd man bør ha tilgjengelig. Da finnes f.eks. Bitterstern eller andre lignende remedier som f.eks. denne eller disse og evt. denne (Swedish Bitters).

- Positive tarmbakterier, pro- og prebiotika er viktig for å opprettholde en sunn tarmflora og en god fordøyelse. Her har du et godt tilskudd.

- Andre mer generelle produkter mot f.eks. magesmerter er f.eks. det velutprøvde og effektive midlet Molkosan. Se mer om bruksområder for Molkosan på Rolv Hjelmstads meget gode nettside (informasjon nederst på siden under solhatt).

- Om å handle helse-produkter fra USA (Iherb): Alle produktene jeg linker til har jeg selv uten problem tatt inn uten fortolling på lovlig vis og kan med hånden på hjertet anbefale. Fordelen med å handle fra Iherb er en ekstrem prisforskjell. Det kan koste opp til 10 ganger mer i Norge enkelte produkter, men du bør følge en oppskrift jeg har satt opp her for de beste rådene om hvodan handle helsekost via USA / Iherb. Fler tips ang. hvordan handle helsekost til engrospris og de mest gunstige tilbud fra bl.a. Iherb, Norge og Eu. Les mer her:


- Om å handle fra Amazon:
Har du handlet noe på Amazon i Usa eller i UK (england) eller andre steder så trenger du ikke opprette ny konto og Amazon er kjent for sikker netthandel. Pris på 9 tommer Squatty Potty i hvit plast inkl. porto er ca. kr 440.- pr. 28 april 2013. Tollgebyr (ved kjøp til Norge), vil tilkomme, men det er ikke snakk om store beløp, ved kjøp av f.eks. Squatty Potty, så er det moms ca. kr 100.- og evt. gebyr 50-100 kr. Se evt. importkalkulator og klikk her for å kjøpe Squatty Potty.









Foto over: God fordøyelse kan sikre nattro for småbarnsforeldre både for stor og liten

FORUTSETNING FOR MIN NETTSIDE OM FORDØYELSE:

Siden barndommen har jeg erfart lengre perioder med bronkitt, forkjølelse og andre sesongbaserte plager som halsbetennelse. Senere som voksen har jeg erfart å ha magesmerter nesten hver dag i fler år + flere plager før jeg etter hvert begynte å få forståelse omkring fordøyelselsens mekanisme i tilegg til min utdannelse som kostholdsveileder på Tunmed.


Foto over, portrett av Simen Myrberget på Gran Canaria, tatt av Bente Storsveen Åkervall i fob. med intervju med Simen Myrberget og helse-erfaringer med Gran Canaria i 2011

Hvordan styrke fordøyelsener vurdert av holistisk helseveileder og kostholdsveileder Simen Myrberget

Fler tips ang. helse / helseprodukter av Simen Myrberget?

Klikk her for å anbefale "hvordan styrke fordøyelse" for andre venner på Facebook:
Takk for at du sprer dette! :-)